11 d’agost 2016

Pa ratllat amb espècies i herbes aromàtiques

Qui es posarà a ratllar el pa sec actualment si per molt menys d'1 € el podem trobar i comprar a tot arreu?



Doncs resulta que jo encara ratllo el pa! 

I no ho vaig pas per estalviar-me uns cèntims, no. Ho faig perquè NO suporto llençar el pa vell!! 

De tota manera, com que sóc molt panarra no puc dir que ens en sobri massa. A l'hivern fem gairebé sempre net i els 4 rossegons que queden els portem als ànecs: a l'Iris li encanta donar menjar als ànecs!!

A l'estiu però és una mica diferent. D'entrada faig molt poc pa a casa i també en mengem menys. El que necessitem pel Brunch dels diumenges el comprem a la fleca del poble i el que sobra queda, moltes vegades, oblidat dins la bossa del pa. Els ànecs van ben tips ara mateix i no en fan ni cas!! I la visió de desenes de crostons de pa flotant a les aigües del llac no és precisament la més romàntica de totes. Així que a l'estiu, jo ratllo el pa sec! 



I el faig servir per arrebossar, és clar! I per tal de donar-li un toc més personal, li afegeixo espècies i herbes aromàtiques depenent del que vull arrebossar o de la inspiració del moment. 




Ingredients

  • Pa sec - llegiu "Notes"
  • Espècies i herbes aromàtiques deshidratades
  • Un polsim de sal - opcional 


Procediment

  • A mida que ens va quedant pa vell, el tallo a trossos i el guardo dins una bossa del pa de les de tota la vida per tal que quedi ben sec.
  • Quan en tinc mitja bossa plena, o quan necessito pa ratllat, agafo tot el pa i el poso dins el robot de cuina. Ara ho faig amb la  Monsieur Cuisine del Lidl però qualsevol robot picadora us farà el mateix servei.
  • Li afegeixo les espècies i/o herbes aromàtiques, la sal i li dono un cop de Turbo. Vosaltres simplement l'heu de picar. 


I en un parell de segons, tenim un pa ratllat molt aromàtic que serveix per arrebossar carn, peix, formatge, tofu, fer croquetes, ... i fins i tot per afegir a la pilota de l'escudella. 

Les combinacions d'espècies i herbes aromàtiques són infinites! Les meves preferides són:
  1. All i julivert - per tot i sempre! Heu arrebossat mai musclos? O gambes? Si ho proveu amb pa ratllat juntament amb all i julivert us encantaran! 
  2. Pebre vermell dolç (o picant), orenga i estragó - per carn
  3. Farigola i sàlvia - per carn
  4. Llimona i pebre negre - molt bo pel peix!
  5. Llimona i gingebre - molt bo pel pollastre! 
  6. Llimona, pebre negre i menta - genial pel xai!
  7. Anet, all i llima - pel peix.
  8. Cúrcuma, gingebre i coriandre - per aconseguir un toc asiàtic. Molt bo amb pollastre, peix i fins i tot tofu.
  9. Pebrot de caiena i romaní - ens agrada arrebossar-hi la mozzarella!! ♥

Val a dir que les combinacions més especials com ara la llimona, el pebre negre i la menta no és una combinació que faci sovint ja que el xai surt força car (encara més a Suïssa!) i només el comprem quan surten bones ofertes. Llavors, si resulta que la peça que compro va bé per fer-ne daus i arrebossar-los, ratllo el pa al moment i agafo només un parell de trossos de pa sec: suficient per aquest plat concret i prou.  

Per aquestes ocasions és quan realment us recomanaria que talleu el pa a mida que l'aneu guardant. D'aquesta manera sempre teniu l'opció d'agafar-ne un grapat i ratllar-ho amb les espècies i herbes aromàtiques que us interessin en un determinat moment. NO sempre és senzill tallar el pa un cop ha quedat dur com una pedra! ☻ 
Què us sembla, us animeu a ratllat les properes llesques seques? 

NOTES
  1. El pa. Si volem fer pa ratllat a la manera tradicional, segurament caldria torrar-lo abans de ratllar-lo. Igualment, tradicionalment es parla de pa ratllat blanc (fet només amb la molla del pa) i el pa ratllat negre (resultat de ratllar la crosta). Jo NO separo la molla de la crosta com tampoc no separo diferents tipus de rossegons segons siguin de pa blanc o de pa amb cereals. De fet, com ja us he comentat, ratllar el pa és pura cuina d'aprofitament per mi i com que ja tinc cura de deixar que el pa s'assequi bé, tampoc el torro abans de ratllar-lo: de la bossa a la picadora sense més feina que això! I fins avui mai s'ha florit. Això sí, feu servir totes les espècies i herbes seques per evitar humitats i fermentacions. Quan en surt força quantitat, el guardo dins un pot de vidre al rebost i el que tinc començat a la cuina, el guardo a la nevera ben tapat per evitar escalfors... no hi ha més secret.

7 comentaris:

  1. Dolors, a mi tampoc m'agrada llençar res, però no sé per què, veure les restes de pa a la cuina sempre em fa venir mala lluna. Deu ser perquè em ve mala consciència de no haver-lo menjat abans que s'assequés. En tot cas... M'encanta la llista de combinacions d'aromes que ofereixes "al món mundial" al final de l'entrada. Algun dia en provaré alguna, que sempre faig la clàssica de l'all i julivert!

    Un petó!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies Oriol! Això de combinar els aromes és molt personal però les combinacions que proposo a nosaltres ens agraden molt i, m'he adonat, en la majoria dels casos intensifiques el sabor de la car o el peix que mengem. I sí, sé què vols dir amb això de "veure les restes de pa a la cuina"... a mi tampoc no m'agrada! Per això ho vaig tirant dins la bossa: "ulls que no veuen..." ☺
      Petons

      Elimina
  2. OOOoohhh! Quines combinacions! Moltes gràcies per totes les idees!
    Jo el ratllo amb timó o romaní, amb la Thermomix. Ens agrada molt arrebossar la carn amb aquest pa!
    Petonets,
    Olga

    ResponElimina
    Respostes
    1. És que la Thermomix fa que sigui un joc de nens, oi? És un segon!! ☺
      I no hi ha dubte que la farigola i el romaní (juntament amb el julivert) són els reis de la nostra cuina!
      Petons bonica

      Elimina
  3. A mi també m'agrada ratllat el pà...jijiji. Queda molt més cruixent i a més li pots dónar el toc que vulguis amb ingredients, veritat??
    Clara

    ResponElimina
  4. M'has fet recordar quan de petita la meva mare en preparava! Ara és un costum que s'estava perdent, potser perquè també en mengem menys de pa. No obstant les combinacions que has publicat són genials i en prenc bona nota, ja que jo no havia sortit mai de la típica d'all i julivert! Petonets!

    ResponElimina
  5. Noia, de cuineres com tu ja no en queden gaires! I ja em veus a mi, quan torni a tenir pa sec (cosa no massa freqüent a casa perquè de panarres en som una estona), intentant emular-te!!! El tema de barrejar-hi espècies em sembla una idea genial! Petonarros!!!

    ResponElimina

FELIÇ de rebre comentaris!!!!
Dolors


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...