04 de setembre 2013

Scones de iogurt i panses

Un cop acabat el trasllat (si tenint unes 7 caixes encara escampades per la casa sense saber on deixar-les caure mortes vol dir "haver acabat el trasllat") ja no podia esperar més per provar el forn nou. No és més que un forn convencional però com que cada forn és un món... tenia ganes de saber si ens entendríem ☺

La recepta amb la que començo aquesta nova temporada no és especialment significativa ni ha estat rumiada o preparada a consciència... simplement és una recepta per tenir a mà així que comencin les pluges, les tardes s'escurcin i les vetllades es facin acompanyades amb una tassa de te o cafè (cosa que no trigarà a passar a Suïssa)

Scones... 


... hi ha qui els anomena "panets anglesos" tot i que la consistència és poc de pa i molt de galeta però... en tot cas serien unes galetes poc cruixents, estovades. Suposo que el nom "panets" ve del fet que els anglesos els anomenen "quick bread" ja que per fermentar s'utilitza l'impulsor i no el llevat. Però els anglesos també els defineixen com "single-serving cake" tot i que qualsevol semblança amb el que nosaltres anomenem pastís és pura coincidència... potser la definició que els hi fa més justícia és dir que els scones són pastes de te seques... com el mateix humor anglès ☺

Jo ja us he confessat en més d'una ocasió que soc una addicta a les masses fermentades i que davant una bona coca de sucre, unes magdalenes casolanes o uns panets amb xocolata, ja podrien desaparèixer totes les cremes de formatge, les melmelades de fruites, les "buttercream" i cobertures de tota mena que jo poc les trobaria a faltar. I va ser precisament investigant sobre pa i masses fermentades quan el nom de "Chad Robertson" va començar a aparèixer repetidament.

En Chad té una fleca-cafeteria a Sant Francisco i ha sortit a la llum pel fet de fer un pa autèntic, saborós i tradicional en un país on pràcticament tot és gros, modern, carregat, maquillat i moltes vegades exagerat. La fleca-cafeteria es diu Tartine, igual que el pa que l'ha fet famòs☺ D'ell, el seu Tartine i tota la filosofia panarra que l'envolta ja us n'aniré explicant més coses ben aviat perquè tant i tant en vaig sentir a parlar que m'he acabat comprant el seu llibre però...

... la sorpresa va ser que l'edició del llibre Tartine del 2012 és un paquet amb 2 llibres diferents: el llibre sobre el pa i el llibre sobre la pastisseria, rebosteria i brioxeria que la seva dona (Elisabeth M. Prueitt) fa cada dia per a la clientela que visiten a diari la fleca-cafeteria. Clients que no tenen cap problema a esperar 30 minuts de rellotge a que les creacions de la Tartine surtin del forn. 


Vaig demanar el llibre per en Chad i el seu pa però des que ha arribat que no paro de fullejar el de l'Elisabeth i llegint-lo... llegint-lo et venen ganes de fer totes les receptes!!!!! I no només això sinó que fins i tot agafaria un avio i em plantaria a la Tartine per viure l'ambient en "viu i en directe"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

El bitllet d'avió no l'he pas comprat (encara ;D) però vaig decidir que els scones serien ideals com a fase prèvia a la tardor que ja ens està caient al damunt. Dir que he "tunejat" una mica la recepta. A la Tartine fan aquests scones amb "buttermilk" però jo no en tenia i la vaig substituir per iogurt natural. També hi vaig afegir una part de farina d'espelta i vaig reduir les quantitats: no m'interessava fer-ne molts ja que no hi ha res com un scone recent sortit del forn!!!! ☺

Ingredients

Per a 10 scones
  • 50 g de panses
  • 300 g de farina blanca per rebosteria
  • 40 g de farina d'espelta
  • 1/2 cullerada d'impulsor - 7 g aprox.
  • 1/4 de cullereta de bicarbonat de soda - 1.5 g aprox.
  • 50 g de sucre
  • 3/4 de cullereta de sal - 3 g aprox.
  • 127 g de mantega molt freda
  • 125 g de iogurt natural
  • 63 g de llet
  • 1 cullereta de ratlladura de llimona
  • 1 cullerada de sucre 
  • 1 cullerada de mantega

Procediment

Escalfem el forn a 205 °C i preparem una safata de forn amb paper sulfurat.
  • Posem les panses dins un bol amb aigua tèbia i les deixem de banda uns 10 minuts per tal que s'estovin.
  • Mentrestant tamisem les dues farines, l'impulsor i el bicarbonat de soda dins un bol.
  • Hi afegim el sucre i la sal mentre ho barregem tot amb una cullera de fusta.
  • Traiem la mantega de la nevera, la tallem a daus petits i els escampem sobre els ingredients secs. 
  • Ara, si feu servir la batidora tradicional, heu de fer servir els ganivets per tal de tallar i integrar la mantega dins els ingredients secs. Si feu servir la Kitchen Aid, la Kenwood o qualsevol altre robot de cuina, apliqueu-hi l'accessori pala. En qualsevol cas, anirem engegant i parant la batidora o el robot de cuina per evitar esmicolar del tot la mantega. Ens interessa quedar-nos amb una massa grumollosa on es trobin trossos de mantega de la mida d'un pèsol.
  • Barrejarem el iogurt i la llet tot remenant bé per tal d'aconseguir un líquid uniforme.
  • Ho afegim a la massa tot d'un cop juntament amb la pell de la llimona i les panses ben escorregudes. Ho mesclarem tot fent anar la batedora o el robot de cuina a velocitat baixa. Pararem de barrejar així que tinguem una massa manejable que s'aguanta junta. 
Si arribats a aquest punt us sembla que la massa és seca, podeu afegir-hi una mica més de llet però no us passeu perquè ens interessa poder tallar la massa amb el ganivet. Igualment, encara s'haurien de veure grumolls de mantega perquè això és el que formarà els diferents estrats del scones al coure'ls. 

Ara ja podem treure la massa del bol i la posem sobre la taula de treball enfarinada. Li anem donant copets amb les mans fins que aconseguim una rectangle d'un 25 cm de llarg x 12 cm d'ample x 4 cm d'alt (més o menys). Pintarem el sobre del rectangle amb la cullerada que mantega que haurem fos i espolsarem la cullerada de sucre pel damunt.


Amb un ganivet ben afilat tallarem la pasta en 10 triangles que anirem transferint sobre la safata de forn. Enfornarem i els deixarem coure fins que quedin daurats de sobre: uns 20-30 minuts.

I ara sí: us feu un bon te Early Grey (o un cafè si us ho estimeu més que la "Queen" nous veurà pas ☺), agafeu un scone encara calent i l'acompanyeu amb nata, melmelada, crema de xocolata,...


Ummmmmmmmmmmmmmmmm! Boníssim!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Tot i que jo vaig decidir sucar-lo tal qual al cafè!!! ☺☺☺

10 comentaris:

  1. Benvinguda Dolors, me n'alegro que la mudança s'hagi acabat, i ja estiguis donant canya al forn, jeje!

    Jo sóc dels teus, una bona massa i no em cal frosting ni res de res! Uns scones d'allò més bons, i com ha de ser, acompanyats d'un bon té, o cafè, jajaja!!

    Petons!

    ResponElimina
  2. Que tenir-te instal·lada i a ple rendiment (encara que durant la mudança no has parat tampoc!!!). Els scones els tinc pendent de fer, així que em quedo la recepta. Quin aspecte més deliciós que tenen!

    ResponElimina
  3. Hola Dolors. Després de tants dies de no passar pels blogs ja començava a tenir el mono... i veig els teus scones que donen gust de veure. A mi també em passa una mica com a tu, tot el que lleva, m'enganxa. I aquests dos llibres que recomanes, queden apuntats a la llista amb quatre estels de categoria. Petons.

    ResponElimina
  4. Quants dies Dolors! benvinguda i a gaudir de la nova casa! aquests scones tenen molt bona pinta, a mi personalment m'agrada força la textura que tenen (els que he fet jo, clar!), provaré a fer-los així amb iogurt i panses ;)

    ResponElimina
  5. Hola Lola!

    Que tal els scones freds?

    I les panses no queden massa trossejades amb la batedora (amb ganivets) o cal fer servir per batre?

    Arreveure,
    Roser F

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Roser!!! Això de Lola feia temps que no ho veia escrit ;)
      Els scones freds... bons, boníssims també. No pateixis per això! A casa en van quedar 3 i per berenar van desaparèixer en un tres i no res!!
      I pel que fa a les panses, no, no queden trossejades. Les afegeixes pràcticament al final i has devfer anar la batidora a velocitat baixa i no cal gaire estona. De tota menera, sempre pots fer la part final amb el globus o remenant amb una cullera de fusta. Vinga, espero foto!!!!
      Petons!!!

      Elimina
  6. Ja he enllaçat el meu bloc amb el teu, Bona diada!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies Marta! Jo em disposo a fer la meva entrada ara mateix!! Bona diada per a tu també :)

      Elimina
    2. Ja l'espero per posar-lo al Blog-Via DOlors!!!

      Elimina

FELIÇ de rebre comentaris!!!!
Dolors


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...