31 de desembre 2015

Spéculoos - Speculaas - Spekulatius

I amb aquesta recepta tanco l'any!☺



Nosaltres ja fa un parell de dies que som a Catalunya i justament vaig fer aquestes galetes per portar-les cap a aquí i regalar-les a la familia. He deixat la recepta preparada i programada perquè un cop arribo a terres catalanes, l'ordinador no el toco ni que vulgui ☺

Feia temps que tenia pendents aquestes galetes belgues. Vaig estar a punt de fer-les quan Bèlgica va ser el país escollit al repte "reposteras por Europa" però al final van poder més le Waffles i vaig decidir que no podia passar d'aquest Nadal. 

A Bèlgica i a Holanda (on també trobem aquestes galetes) es mengen tot l'any però a Suïssa i a Alemanya, els "Spekulatius" com en diuen a aquí, són clarament nadalencs.



La recepta és molt senzilla però per aconseguir uns Spéculoos amb el gust a caramel que els caracteritza, hem de posar atenció al sucre. Necessitem un sucre amb un alt percentatge de melassa. Com més alt millor. El sucre moré tradicional conté sobre un 3%  d'aquest suc mentre que un sucre moré fosc, sense refinar, en conté pràcticament el doble. Per això us recomano utilitzar un sucre integral per fer aquesta recepta. Un sucre tipus Mascabado o, encara millor, Jacutinga. Jo he fet servir una barreja del tots dos.

I ara una experiència ben personal. El sucre és per naturalesa humit degut precisament a la presencia de la melassa. Al refinar-lo aquest suc es va separant del sucre creant el xarop que coneixem com a melassa. Perquè us dic això? Doncs perquè vaig pensar que si deixava reposar la massa una bona estona, no només perquè el fred la fes més manejable sinó estona suficient perquè la melassa del sucre pogués barrejar-se bé amb la resta d'ingredients, potser el gust dels Spéculoos en sortiria beneficiat. Vaig fer la massa al vespre i la vaig deixar a la nevera tota la nit. A L'endemà només d'obrir la nevera em va arribar una oloreta fantàstica a espècies però també a caramel!! I vaig saber que l'havia encertada!☺ Potser no cal tota una nit... però jo ho trobo més fàcil i pràctic que haver-me d'organitzar 3 o 4 hores en el meu dia a dia. 

Ingredients

  • 200 grams de sucre moré integral Mascabado
  • 50 grams de sucre moré integral (biològic) Jacutinga
  • 1 cullereta de canyella en pols
  • 1 cullereta de barreja d'espècies: clau d'espècie, nou moscada, gingebre i matafaluga. Tot mòlt
  • 250 grams de mantega a temperatura ambient
  • 1 ou
  • 350 grams de farina tradicional
  • 5 grams d'impulsor
  • 1 polsim de sal

Procediment

  • Posem els sucres i les espècies dins un bol i barregem.
  • Hi afegim la mantega tova i l'ou. Batem fins aconseguir una massa homogènia.
  • Tamisem la farina, l'impulsor i la sal. Ho afegim poc a poc a la barreja de sucre.
  • Ho barregem tot bé, fem una bola amb la massa, l'emboliquem amb film i a la nevera.


I a l'endemà ja només cal escalfar el forn a 180°C, preparar safates de forn amb paper sulfurat, treure la massa de la nevera, estirar-la amb un corró deixant un gruix d'uns 3-4 mm i anar fent les galetes amb el tallador que us faci més gràcia o simplement tallant-la a rectangles. 

A mida que les teniu tallades les poseu sobre la safata de forn i IMPORTANT, abans d'enfornar-les les deixeu 10 minuts a la nevera. D'aquesta manera no perden la forma al coure.

I finalment les poseu al forn. Només calen uns 12-15 minuts o fins que les veieu daurades. Però vigileu-les perquè al fer-les amb sucre moré integral ja són fosques d'elles mateixes i podem despitar-nos tot esperant que quedin "daurades": 

Han sortit molt i molt bones! I amb un "gust intens a caramel"!



Això darrer no ho dic jo ni la meva estimada familia (que també). Ho diu la meva companya de feina, la Birgit, i el seu marit! Com a bons alemanys, són uns enamorats del Spekulatius. N'han menjat de tots tipus i a diferents països (a Bélgica i Holanda també). Saben molt bé què volen i el que no els hi agrada... ho deixen sense miraments. Així que una vegada fetes les galetes, vaig fer-ne un paquet ben mono i vaig disposar-me a passar un dels exàmens més difícils que he tingut amb les Bruixes! I Vaig passar-lo!! Amb nota em van dir!!! ☺ Així que no puc fer altra cosa que recomanr-vos la recepta: s'ho val!!



I ara sí... BON ANY NOU!! Espero que al 2016 ens trobarem tots altra vegada. Que continuareu llegint les meves parrafadas i que a la cuina cada vegada hi haurà menys bruixes i més amics.

 MOLTES gràcies per acompanyar-me al llarg del 2015!

8 comentaris:

  1. A casa encanten aquestes galetes!!!! Sempre en comprem quan anem per Europa! La millor manera d'acomiadar l'any! Que vagin bé les vacances i ens llegim al 2016!!! Petonarros!

    ResponElimina
  2. Mmmm, em sembla que m'arriba fins aquí l'oloreta d'aquestes galetes. Me les apunto. Tingueu molt bon any i gaudiu de l'estada a Catalunya! Una abraçada.

    ResponElimina
  3. Tanques l'any amb unes galetes delicioses i molt boniques!
    Esperem que el 2016 vingui carregat de projectes de felicitat i...molta cuina!
    Petonets,
    Olga

    ResponElimina
  4. Encara recordo el primer cop que vaig menjar-ne a Alemanya... quan aquí no en trobaves enlloc, les vaig trobar delicioses! m'emporto la teva recepta perquè fa poc vaig comprar un potet d'espècies per fer-ne. Feliç 2016 guapa!

    ResponElimina
  5. Unes galetes amb molt de sabor!

    ResponElimina
  6. Què bones, i quin bon regal!!!

    ResponElimina
  7. Només de pensar en l'oloreta que deuen fer acabades de sortir del forn em ve salivera. Quina delícia! Bona entrada d'any! Una abraçada!

    ResponElimina
  8. és viciós l'speculoos, oi? Quines galetes més boniques t'han quedat!

    ResponElimina

FELIÇ de rebre comentaris!!!!
Dolors


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...