10 de desembre 2015

Sekerpare - Galetes turques de pisana al xarop de mandarina

Dia 10 i aterratge reboster a Turquía!



Quan vaig llegir que aquest era el destí escollit per la Isabel de "Gotas de azúcar y vainilla" pel repte "reposteras por Europa" del mes de desembre, no em va fer ni fred ni calor. Desconec Turquía i la seva tradició rebostera no m'ha acabat d'arribar així que no tenia ni idea de per on començar. 


Vaig trobar la recepta dels Sekerpare a la pàgina web de la Ozlem. Aquestes galetes em van cridar l'atenció per senzilles de fer i per ser un clàssic de la cuina familiar turca. Habituals a l'hora del te però també en la major part de celebracions, vaig decidir que ja tenia recepta!! ☺


 He d'admetre que no he respectat del tot la recepta original ja que la Ozlem les fa amb sèmola de blat i jo les he fet amb pisana.

Sabeu què és la pisana? Ho pregunto perquè jo ho he hagut de buscar! Mare meva!! A casa els meus pares sempre hem utilitzat el nom italià "Farro"!! Us sona? S'acostuma a fer-ne sopa tot i que també és fantàstic per fer pa i rebosteria en general. Doncs això! Aquestes galetes les he fet amb aquest cereal que triomfava durant el neolític i del qual ara ja només en queden conreus residuals a certes parts d'Europa i Àsia. Una pena!

Per altra part, fa uns dies llegint una recepta de l'Ana del bloc "La cocinera del Bétulo" vaig adonar-me que uns dels cítrics que menys considerats tinc a la cuina és la mandarina. He decidit posar-hi remei!☺

El resultat ha estat sorprenent! M'esperava galetes però aquesta delícia es poden considerar pastissets. 


El xarop els deixa tan "Moist" (encara estic intentat trobar la paraula adequada amb català) que, tal i com diu la Ozlem a la seva pàgina, els Sekerpare es poden menjar amb forquilla!!! Són increïbles de bons! I ho dic de cor: ha estat una sorpresa amb majúscules!!! 


I més fàcils impossible:

Ingredients

Per 22 galetes d'uns 35 grams de pasta

Pel xarop de mandarina

  • 2 mandarines - el suc
  • 340 grams de sucre
  • 450 grams d'aigua


Per la massa de les galetes

  • 2 mandarines - la ratlladura
  • 125 grams de mantega
  • 300 grams de farina tradicional
  • 95 grams de farina de pisana
  • 100 grams de sucre
  • 2 ous
  • 15 grams d'impulsor
  • 2 cullerades d'oli d'oliva suau
  • 22 ametlles


Procediment

Escalfeu el forn a 180°C i prepareu 1-2 safates per coure les galetes però que siguin una mica fondes ja que ruixarem les galetes amb el xarop.
  • Ratlleu les mandarines i en reserveu la pell.
  • Fem el xarop tot posant l'aigua i el sucre al foc. Deixeu que arrenqui el bull i remeneu per tal d'assegurar-vos que el sucre queda ben desfet.
  • Espremeu-hi el suc de les mandarines.
  • Baixeu el foc i deixeu que el xarop cogui uns 15 minuts per tal que agafi una mica de cos. No espereu un xarop espès.
  • Deixeu-lo refredar del tot.
  • Desfeu la mantega i deixeu que refredi una mica.
  • Per fer les galetes tamiseu la farina tradicional dins un bol / la cubeta de l'amassadora. 
  • Hi afegiu la farina de pisana i ho barregeu amb una cullera. 
  • Feu un pou a la farina i hi evoqueu la pell de les mandarines, la mantega tèbia, el sucre, els ous, l'impulsor i l'oli d'oliva.
  • Amasseu fins que us quedi una massa integrada, lligada, manejable i gens enganxosa.


Ara que ja tenim la massa només haurem d'anar fent boles (jo les he fet d'uns 35 grams cadascuna) i les col·locarem espaiades sobre les safates de forn que tenim preparades. Él tema de l'espai entre galetes és important perquè els Sekerpare s'expandeixen al coure.

Abans d'enfornar-les les decorarem amb una ametlla i les courem durant uns 25 minuts o fins que veieu que queden rossetes.

Així que les traieu del forn les "dutxeu" a consciència amb el xarop. Deixeu-les dins la safata de forn uns 15 minuts i us adonareu que han absorbit tot el xarop que havia quedat dins la safata. Ara ja les podeu agafar amb compte però sense por (per més que remullades, no són tan fràgils com semblen) i les col·loqueu sobre una reixeta perquè refredin del tot.

I ja les tenim! A gaudir-ne perquè són pur vici! Es desfan a la boca!! 



Jo vaig menjar-ne 2, en vaig deixar 5 per en Reto i la resta les vaig regalar: tenir-les a la vora és un perill!!!

I si no en teniu prou i us entra el cuc, no deixeu de visitar el resum de les receptes del repte on trobareu les propostes de les meves companyes i veureu que no sabreu quina escollir! A aquí ☺

22 comentaris:

  1. Desconeixia aquestes galetes però amb aquests ingredients i aquest tall tants sols em poden agradar!
    Petons
    Palmira

    ResponElimina
  2. Pintaza!!!
    Además me parecen de estética muy navideña, además de que con lo que me gustan los sabores cítricos me encantarían seguro!!!
    Besotes

    ResponElimina
  3. que galletitas mas maravillosas!!tienen que estar tremendamente buenas!mmm me llevo un par conmigo
    besotes!

    ResponElimina
  4. Hola Dolors. ¿Que es la pisana? ¿es harina de espelta?
    La verdad es que estas galletas tienen un aspecto extraordinario. La mandarina es una de las frutas que más me gustan, ahora está en su temporada y no hay día que no la tome porque su sabor es una delicia pero he de decirte que nunca he preparado nada con ella.
    Estas galletas que has hecho deben ser muy olorosas y con un sabor muy pronunciado a mandarina por lo que estoy seguro disfrutaría si hubiera tenido la suerte de tener alguna delante pero no ha podido ser, así que me conformo con verlas e imaginar su sabor. Exquisitas.
    Un abrazo

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Juan! No, no es harina de espelta. Es la harina del farro. Un cereal que se confunde muchas veces con la espelta porque le queda cerquita ☺.

      Cada vez hay menos cultivo de este cereal pero en España todavía se cultiva en Asturias, por ejemplo. En mi casa se comía en forma de sopa y, la verdad, no era precisamente mi plato favorito de pequeña!

      Juan, la mejor forma de verlo claro para mi es comparando los nombres científicos de los cereales ya que no hablamos de nada más que de especies, subespecies y híbridos del trigo (Triticum). Así tenemos la espelta que se llama "Triticum spelta" y el farro ("pisana" en catalán) que se llama "Triticum dicoccum"

      Besotes y perdona por todo este rollo! ☺

      Elimina
  5. Vaig tenir la gran sort de poder-les tastar!!! Es fonen a la boca.... Delicioses, amb gust intens de mandarina! Gràcies Dolors ��

    ResponElimina
    Respostes
    1. Esther??!
      PaAmbViISucre!!! Molt aguda!!! M'ha costat un parell de segons però ho he captat!!! De res guapa! Gràcies a vosaltres per ser els meus conillets d'índies! ;)))

      Elimina
  6. OHHHH, amb majúscules!! Quina bona pinta, qué bé que hagis fet servir les mandarines a la teva cuina, ja no sols hi ha bruixes a la teva cuina, ara també hi ha mandarines.
    Donen ganes de fer una bona mossegada a les galetes, encara que semblen mñes com dius, uns pastissets individuals.
    Petons i gràcies per anomenar-me.

    ResponElimina
  7. Que ricas se ven estas galletas,bss

    ResponElimina
  8. Dolors,
    L'any passat vaig fer mandarines en almívar i mandarines confitades. Encara tinc un algun pot amb xarop! Aquestes galetes serien una manera magnífica d'utilitzar-lo! Fan moltes dentetes!!
    Petons!

    ResponElimina
  9. Hola, me gustan tmabien tus galletas, se ven estupendas, q casulidad q hemos llegado al mismo blog para inspirarnos, pero ha valido la pena, verdad?
    Me gusta tu receta, creo q tambien las probare. Un abrazo.

    ResponElimina
  10. Son super cucas estas galletitas!!!me he quedado con ganas de hacerlas de veroslas a vosotras porque tienen que estar buenisimas!!
    besotes

    ResponElimina
  11. guaooo que buena pinta tienen, es que se ven super húmedas, tienen que estar riquísimas, un beso y feliz fin de semana
    http://thecakequeenmadrid.blogspot.com.es/2015/12/baklava-cakeroll-de-miel-limon-y-frutos.html

    ResponElimina
  12. Hola Dolors !!! no coneixia aquest cereal i quan he posat el nom al google m'ha sortit una foto d'un cargol !!! mare meva he pensat, jijiii

    M'agrada molt que feu vostres les receptes fent canvis a la tradicional. Molt petonets

    ResponElimina
  13. Que esponjosas y sabrosas se ven, me encanta todo lo que lleva mandarina. Te han salido de lujo Dolors!!!
    Un bst.

    ResponElimina
  14. Que maravilla de galletas!! Ricas y esponjosas y con mandarinas tienen que tener un saborcito muy bueno.
    Besos
    Cocinando con Montse

    ResponElimina
  15. Jo també en dic farro Dolors.
    Nenaaa, quina patxoca fan, i si com dius són tan bones...mira que m'animo i ja tenim un altre perill a casa!!!
    Ptnts
    Glòria

    ResponElimina
  16. Beautiful and amazing! So glad my recipe inspired, your cookies look delicious : )

    ResponElimina
  17. Jo ni pisana ni farro... però el que si que sé és que les galetes fan molt bona pinta, i el toc de la mandarina els hi ha d'anar com anell al dit! Jo ja he abandonat el repte... no dona a l'abast! un petó bonica!

    ResponElimina
  18. Tampoco había oído este nombre de Pisana hasta ahora.Tienen muy buena pinta estas galletas y el toque de la mandarina creo que es un acierto total.
    petons

    ResponElimina
  19. Ostres quines galetes tan perfectes!!! :-) Ara mateix em cruspia unes quantes, jeje, però haig de fer bondat perquè amb tants turrons que estic menjant aquests dies.
    De veritat que t'han quedat 'de llibre'.

    xo

    ResponElimina

FELIÇ de rebre comentaris!!!!
Dolors


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...