20 de desembre 2017

Melmelada de codony {Projecte Roca}

El 21 de desembre del 2016 vaig publicar els canelons de Nadal. Amb ells començava la meva participació al Projecte Roca - el projecte que vol posar fotos al llibre d'en Joan Roca: La cuina de la meva mare



Avui, un any desprès, escric aquesta recepta amb una certa pena: el projecte s'acaba! Ja pràcticament no queden receptes i les que queden són amb ingredients que no agraden a tothom com ara els cargols. Tot té un final i el Projecte Roca s'acaba avui i aquí

Però no ens posem tristos! L'acabem amb una melmelada de luxe que ens pot ser molt útil no només per untar el pa de l'esmorzar sinó perquè és molt versàtil a la cuina: pot servir per farcir infinitat de dolços!


He fet la recepta tal i com la trobem al llibre. He hagut d'espavilar-me tot improvisant les quantitats d'aigua i el temps de cocció perquè no venen especificats però ha sortit  una melmelada boníssima!

Malgrat tot, quan vaig escollir la recepta - SÍ! No us ho he dit però m'ha tocat a mi decidir la darrera recepta del projecte. Un motiu més per posar-se sentimental ☻ - vaig llegir Codonyat i em vaig imaginar tallant llesques de codonyat per regalar a la família aquestes festes i... bé... NO! 

Per aconseguir un bon codonyat de tall natural, sense afegir-hi gelatina ni extra de pectina, caldria ajustar l'aigua al mínim per concentrar la pectina al màxim, allargar el temps de cocció fins que el codonyat es desenganxi de les parets i, segurament , li hauriem d'afegir sucre. Si tinc una estona de cares a l'any vinent m'hi posaré doncs tinc ganes de provar-ho. Ja us ho explicaré. 



De moment però, us explico com fer la melmelada ja que val molt la pena: 


Ingredients

  • 1000 grams de codony net i pelat - uns 1500 de codonys
  • 800 grams de sucre
  • 500 grmas d'aigua


Preparació

Primer de tot prepararem els pots de vidre tot rentant-los ben nets i els reservarem.

  • Pelem els codonys, els tallem a talls i en traiem les llavors. 
  • Els posem en un cassó juntament amb les peles i les llavors. Pot semblar estrany però són la font principal de pectina. 
  • Els cobrim amb l'aigua i els deixem bullir a foc lent uns 20-30 minuts.
  • Passat aquest temps colem els codonys PERÒ reservarem  uns 50 grams de l'aigua de la cocció.
  • Pesem la polpa de codony i calculem la quantitat final de sucre que necessitarem. 
  • Els codonys escorreguts els posarem altra vegada al foc amb l'aigua de la cocció que haurem reservat i el sucre.
  • Anirem remenant regularment i deixarem que els codonys es coguin i s'integrin amb el sucre durant uns 40 minuts o fins que tinguin textura de compota.
  • Traiem el cassó del foc.
  • Triturarem la compota fins que ens quedi un puré ben fi.
  • Tornem el cassó al foc i, sense parar de remenar, ho deixarem coure una estona més fins que espesseeixi i la prova del plat típic de les melmelades quedi superada. 


Una altra prova per assegurar-nos que la melmelada ja ha cuit prou, és anar-la remenant i couen fins que es desenganxi de les vores del cassó.

I finalment ja només ens cal posar la melmelada als pots, tancar-los bé i posar-los dins un cassó amb aigua a bullir durant 15 minuts. 

Si voleu també podeu fer bullir els pots abans i un cop plens amb la melmelada, deixar-los una estona de cap per avall perquè facin el buit. Jo normalment ho faig així però aquesta vegada vaig anar directa a omplir els pots i els vaig posar a bullir un cop plens. 

Llestos! 

Segurament no cal que us ho digui però el codonyat acompanyat de formatge fresc o mato és una delícia! ♥

I ara ja només em queda aconsellar-vos que doneu un cop d'ull a les receptes de les meves companyes perquè hi trobareu idees ben originals. Noies... un plaer haver compartit 12 mesos amb vosaltres! 


A la Cristina des de Comemos a las 3
La Rosa des de Un toque de canela
La Beatriz des de 2 mandarinas en mi cocina

La Margarita des de Acibechería
La Rosalía des de RossGastronómica
La Sofía des de Mil Ideas Mil Proyectos

Una abraçada a totes! ♥

5 comentaris:

  1. Quin goig fa aquesta melmelada! Mira que cada any faig codonyat....però mai he fet melmelada! Me l'apunto!
    Petonets i...molt bones festes de Nadal!
    Olga

    ResponElimina
  2. Has fet Diana Dolors, jo també m'apunto a aquesta melmelada que te una pinta boníssima i per esmorzar deu ser un plaer
    Ahir vaig estar mirant de trovar codonys per fer un altre cop el codonyat (mes com ha de ser, jejeje) peró ara crec que faré la teva melmelada que m'ha robat el cor.
    Molts petonets i fins aviat al nostre repte (a mi també m'ha fet pena la fí d'aquest proyecte)
    Rosa

    ResponElimina
  3. A mi m'agrada més la melmelada de codony que el codonyat que per el meu gust és massa dolç! Tot i qué el que vaig preparar va agradar moltíssim!!!
    Gràcies per aquesta última recepta del projecte, ja sabem que 2018 vé amb altres grans propòsits, oi?!
    Petons i molt bones festes!!!!!
    Palmira

    ResponElimina
  4. Gràcies por la recepta, bones festes.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies a tu per passejar pel blog :) Bones Festes!!!

      Elimina

FELIÇ de rebre comentaris!!!!
Dolors


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...