19 de març 2018

Blinis amb ceba caramel.litzada i anxoves - Descobrint sabors

3r dilluns de març i toca llençar-nos a combinar sabors amb la Cristina, la Rosa i la Palmira a #descobrintsabors.




Aquest mes l'aliment principal l'ha decidit la Palmira de Come Conmigo.

De tots els aliments que trobem a la roda dels sabors del llibre La Enciclopedia de los Sabores de Niki Segnit, ella ha escollit la ceba. I a mi m'ha tocat combinar-la amb anxoves.



Què us puc dir de la ceba? Indispensable a la cuina de casa! Ja sigui crua a les amanides o cuita, em sembla que mengem ceba cada dia. Diria que juntament amb l'all, és l'ingredient estrella de la cuina mediterrània! 

La ceba també es considera un aliment altament saludable. Ens aporta un munt de vitamines i minerals!

Si us dic que la ceba pertany al grup dels aliments sulfurosos no us sorprendrà, oi? Exacte! El punt negre de la ceba és que crua pot costar de digerir i pot provocar gasos. Què hi farem! 

I l'anxova? Una enamorada de les anxoves!! I han de ser de l'Escala!! 😉Boníssimes! 

Quan la Palmira em va donar la combinació no em va espantar massa ja que si pensem en una pizza, per exemple, és força habitual trobar la ceba combinada amb l'anxova. 

De tota manera, quan vam començar el repte em vaig prometre fer un esforç per sortir de la meva zona de confort i intentar fer receptes menys habituals. A més, intento centrar-me en els ingredients donats per tenir els sabors aïllats i tenir clar com combinen: m'encanta! I quan m'hi poso, és realment agradable veure que allò que tinc al cap pren forma a la cuina i, el més important de tot, surt bé!!  

Aquesta vegada m'he decidit per uns canapès per l'aperitiu. No m'he complicat gens. Necessitarem:

  • Blinis
  • Ceba caramel.litzada
  • Anxoves de l'escala
  • Formatge fresc - jo he fet servir Cottage cheese


Molt senzill però amb un sabor molt delicat. Un tàndem perfecte pels amants del dolç-salat. Per rematar-ho, una punteta de formatge fresc. Pel color. Simplement pel color i per suavitzar el punt de sal.

I com a base uns blinis?! 



Sí! Aquesta mena de crep gruixuda i d'origen rus ens agrada molt a casa. I fets petits, els blinis són perfectes per aperitiu. I amb farina de fajol... que ja sabeu que en sóc una fan. 

Va, no m'allargo més i us deixo les receptes!! 


Blinis


Ingredients


Per uns 50 blinis petits per aperitiu.
  • 3 ous
  • 250 grams de llet
  • 7 grams de llevat fresc de flequer
  • 100 grams de farina de força - la meva "És farina de Girona
  • 100 grams de farina de fajol
  • 10 grams de sucre
  • 6 grams de sal
  • Oli de coco per coure els blinis


Procediment

  • Separem els ous i reservem les clares.
  • Escalfem una mica la llet.
  • Hi afegim els rovells i el llevat. 
  • Ho barregem bé i ho deixem reposar uns 10-15 minuts.
  • En un bol tamisem les farines juntament amb el sucre i la sal.
  • Hi afegim els líquids i ho batem tot junt per integrar-ho tot.
  • Tapem el bol amb film i ho deixem reposar en un lloc càlid durant uns 60-90 minuts. 

El temps d'espera dependrà de la temperatura de la vostra zona de treball però ens adonarem que ja podem continuar perquè la fermentació és ben evident: la pasta s'omple de bombolles! Seguim:


  • Batem les clares a punt de neu.
  • Les integrem dins la pasta dels blinis poc a poc i amb moviments airosos.
  • Posem una paella antiadherent al foc.
  • La pintem amb una punta d'oli de coco.
  • Agafem una cullereta i omplim la paella de cullerades de pasta. Hem de deixar una mica d'espai entre cullerada i cullerada doncs els blinis s'expandeixen un xic al coure. 
  • Els deixem coure a foc baix uns 2 minuts i els girem.
  • Els acabem de deixar coure fins que quedin ben daurats.
  • Al treure'ls del foc els deixem refredar sobre paper de cuina.
  • Continuem fins que acabem la pasta.


Els blinis els podem menjar acabats de fer, els podem guardar dins una caixa hermètica durant un parell de dies i fins i tot els podem descongelar. Tebis, torrats o freds són una delícia!!!! 



I MOLT esponjosos!! 

Igualment tenen un sabor força neutre que els hi permet ser la base de mil i una combinacions. Jo avui els he combinat amb ceba i anxova però també són molt bons amb salmó i formatge fresc, pernil i formatge, ceba i petites hamburgueses,... el que més us agradi! 

Proveu-los i ja m'ho sabreu dir! 

Ceba caramel.litzada

Abans de donar-vos la recepta, vull fer un petit apunt perquè m'he adonat que a la xarxa hi ha una mica de controvèrsia sobre la manera de fer la ceba caramel.litzada. 

Parlant en termes generals, la majoria de receptes sobre ceba caramel.litzada porten sucres afegits: sucre morè o mel. 

Per altra banda, les receptes que no hi afegeixen els sucres, a vegades parlen de ceba confitada però... confitar és quan conservem un aliment substituint el seu suc natural per una barreja concentrada d'aigua i sucre. Així que... no lliga la cosa.  

Podem discutir molta estona de quina és la millor recepta però ja sabeu que jo sóc una mica cap quadrada i m'agrada afinar a l'hora de fer les meves receptes. Si tenim en compte  la definició de la Viquipèdia, el procès de caramel.lització és l'enrossiment dels sucres naturals dels aliments per acció del calor. El resultat és un canvi de color cap a marró/daurat de l'aliment, un sabor a torrat i una olor semblat al caramel. En definitiva, la caramel.lització té a veure amb la Reacció de Maillard i no necessita ni vinagre ni sucres afegits. 

Dit això, no us estranyi no trobar sucre a la meva recepta 😆 



Però si us interessa aconseguir un extra de dolç, no feu cas de les meves paranoia i afegiu-hi el sucre que considereu aportú.

Ingredients

  • Cebes
  • Oli d'oliva
  • Aigua


Procediment
  • Pelem i tallem les cebes a juliana ben fina.
  • Posem un raig d'oli dins una paella amb tapa i la posem a foc mig-alt.
  • Tirem la ceba a la paella, li donem una primera remenada i deixem que es torri una petita mica. 
  • Seguidament tapem la paella i baixem el foc al mínim.
  • Deixerem que la ceba es vagi coent i  agafi color. 


I de fet ja no hem de fer res més que esperar i anar remenant de tant en tant. 

La caramel.lització de la ceba demana uns 45-60 minuts. Per assegurar-nos que deixa anar tots els sucres que conté i evitar que es cremi la taparem i baixarem el foc al mínim. Així es cou amb la seva mateixa aigua i es va enfosquint poc a poc. 

Quan s'hagi begut tota la seva aigua, li podem afegir un raig d'aigua per evitar, altra vegada, que es cremi. Continuem amb la cocció lenta fins que la ceba agafi un color marró fosc i se separi de l'oli. 

Ja hem acabat. Si la tasteu veureu que és dolça! Boníssima! 

A mi m'agrada colar-la sobre un paper de cuina perquè deixi anar tot l'oli restant i després la deixo refredar. 

Com que la caramel.lització de la ceba és un procés que demana temps, feu-ne una bona quantitat ja que es conserva molts dies a la nevera. 

I bé, arribats a aquest punt ja només ens cal fer el muntatge del canapè. Cal que us ho expliqui? 😅 Doncs això: agafem els blini i els hi posem una cullereta de ceba caramel.litzada a sobre. Col.loquem una anxova enrotllada sobre el llit de ceba i coronem amb una punta de formatge fresc! 

El que us he dit al començament: senzill però amb nivell! Nosaltres els hem trobat boníssims i els tornarem a fer, per descomptat!! 


I ara estic força impacient per saber quines receptes amb ceba ens descobreixen les meves companyes perquè els noms pinten molt bé. Què, m'acompanyeu? 




4 comentaris:

  1. Que rico Dolors! Y que buena idea preparar blinis (me chiflan) con cebolla caramelizada y la crema de anchoas! Una receta de 10, buenísimas. Explicado con rigor y con un ritmo que da gusto leerte!! Un besazo enorme!!!

    ResponElimina
  2. Noia, quin luxe de recepta! Els blinis a casa ens encanten ctant dolços com salats, són una base genial i a més amb farine de fajol com els tradicionals de veritat a Russia :o) I per la seva veig que tenim la mateia obsessió: senses sucres afegits! Pierre Hermé diu que afegint tant sols aigua (nell no hi poso ni oli...) i una mica de sal l'únic ingredient de laceba caramel-litzada és el temps jejeje
    M'agrada anar buscar una mica més enllà del quotidià amb aquest projecte!
    Petons maca i bona setmana,
    Palmira

    ResponElimina
  3. que bons aquests canapés, i que bona la crema d'anchoves y sobre tot ceba caramellitzada sense sucre !!! ho tinc que probar perque jo hi poso de tot, jajajaja.
    Molts petonets reina, un plaer cuinar amb vosaltres.
    Rosa

    ResponElimina
  4. Quina excel·lent combinació! Els blinis els tinc a la meva llista de pendents...em falta temps!
    Moltíssimes gràcies per la teva recepta i per les teves fotografies.
    Petonets i...molt bona Pasqua!
    Olga

    ResponElimina

FELIÇ de rebre comentaris!!!!
Dolors


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...