26 de setembre 2014

Pastís d'aniversari: 2 anys - Pastís de xocolata i vainilla {decorat amb fondant}


Anem directament a la tanda de pastissos d'aniversari que hem tingut darrerament a la família i començarem amb el pastís que més admiració va despertar: el de l'aniversari de l'Iris!☺




Com que en el dia del seu aniversari no vaig pas poder fer fotos amb calma, he fet una rèplica del pastís a mida més petita i sense tota la decoració de fondant. 


Els que ja heu vist les fotos per Facebook sou testimonis que va quedar ben poc pastís☺ Literalment: va ser un èxit i no vaig parar de rebre elogis. No ho dic pas per dir, realment és un pastís MOLT bo i MOLT senzill en la seva essència. També he de dir que la recepta original no és meva, no. És de King Arthur Flour. Una web fantàstica que us recomano de veritat i que jo vaig descobrir a arrel del llibre "The all-purpose baking cookbook"



Un llibre que no només és genial pel munt de receptes sobre pa i rebosteria que ens aporta (moltes i molt bones)  sinó que és una joia per a tots els que ens agrada aprofundir en temes com ara ingredients, estris i tècniques en general. No cal dir que us el recomano també tot i que... que jo sàpiga, només el trobareu en anglès. 

El pastís d'avui s'acosta més a la recepta original (tot i que he suprimit algun ingredient) ja que jo, al voler decorar-lo de manera infantil utilitzant el fondant, vaig deixar de banda el glacejat i el vaig substituir per una "buttercream" de vainilla. Us donaré les 2 receptes.

Farem 2 pastissos: un de xocolata i un de vainilla. El motlle hauria de ser rodó i d'uns 23 x 5 cm. El pastís d'avui però fa 18 cm i he fet servir la meitat de la recepta. 



Ingredients

Pastís de vainilla

  • 250 grams de crema agra o 1 iogurt grec natural
  • 2 ous
  • 200 grams de sucre
  • 1/2 cullereta de sal
  • 1 i 3/4 cullereta d'impulsor (Royal)
  • 79 grams d'oli vegetal - jo faig servir oli d'oliva suau o oli de gira-sol
  • 1 beina de vainilla - les llavors
  • 240 grams de farina de rebosteria

Pastís de xocolata

  • 265 grams de sucre
  • 155 grams de farina de rebosteria
  • 2 cullerades de midó de blat de moro (Maicena) 
  • 45 grams de cacau sense sucre
  • 1 i 1/4 cullereta d'impulsor (Royal) 
  • 1/4 cullereta de bicarbonat sòdic
  • 1/2 cullereta de sal
  • 3 ous
  • 100 grams d'oli vegetal
  • 175 grams d'aigua

El farciment de xocolata

  • 340 grams de xocolata negre - jo ho faig amb xocolata al 72% de cacau. 
  • 175 grams de crema de llet o nata líquida (*)
  • 3 cullerades de licor (Frangelico, Kirch, de cafè...) - opcional. Com que el meu pastís anava destinat a l'Iris, hi vaig afegir unes gotes d'extracte d'ametlles que li va donar un gust a fruit secs molt bo i avui hi he afegit unes gotes d'extracte de taronja i ha quedat encara millor
(*) Pel que fa a la nata líquida, també en necessitem uns 110 grams per fer el glacejat. Com que la mida de compra acostuma a ser d'uns 200 -250 grams, podeu fer el farciment amb una barreja de nata líquida i llet. Funciona perfectament!☺

Glacejat 

  • 225 grams de xocolata negre
  • 115 grams de crema de llet o nata líquida
o si ho preferiu, podeu fer el farcit o el recobriment amb la...

... "Buttercream" de vainilla

En aquesta ocasió faig fer servir una recepta molt senzilla per recomanació d'un dels llibres que tinc sobre decoració de pastissos. El llibre es diu "The icing on the cake" i la recepta es basa en 250 grams de sucre llustre per 250 grams de mantega. 

Els que seguiu el bloc, potser us haureu adonat que no faig servir gairebé mai la mateixa recepta per fer crema de mantega. El motiu és que sempre intento reduir al màxim la quantitat de mantega i/o sucre d'algunes de les receptes que tinc. No em canso de buscar i comparar. Fins ara feia servir una recepta de l'Alma Obregón que funciona molt bé PERÒ amb aquesta nova recepta ens estalviem 75 grams de sucre sense perdre textura. 

Però no perdem el fil, en el meu cas concret, vaig afegir a la recepta bàsica, les llavors d'1 beina de vainilla. Igualment però podeu aconseguir qualsevol altra crema de mantega variant la vainilla per la ratlladura d'1 llimona, per 2 culleretes de cafè soluble,... 

Procediment

Primer de tot farem els pastissos. 

Per fer-ho prepararem el motlle untant-lo amb una mica de mantega i folrant la base amb paper sulfurat. IMPORTANT: considereu la possibilitat d'aconseguir els "Cake Strips" perquè us poden fer la feina molt més fàcil. Que consti que jo no hi guanyo res fent-vos aquesta recomanació. Simplement ho faig perquè a mi em són molt útils i crec que val la pena descobrir-los. Podeu veure fotos i comentaris que us poden ajudar al Facebook. Durant uns dies deixaré l'entrada fixada a la part superior de la pàgina així no haureu de buscar-ho☺

Escalfem el forn a 180°C

Pastís de vainilla 

  • Barregem la nata agra (o el iogurt) amb els ous, el sucre, la salt, l'impulsor, l'oli i la vainilla.
  • Hi afegim la farina, tamisada, poc a poc tot barrejant bé i mirant d'integrar-la del tot.
  • Traspassem la mescla al motlle i enfornem durant uns 35-40 minuts. Ja sabeu que tot dependrà del vostre forn així que punxeu el pastís per assegurar-vos que està cuit. Ha de quedar daurat però sense cremar-se. 
Pot ser que el pastís quedi una mica crivellat. No patiu que és normal i no passa res! Al refredar-se es tancarà per ell mateix.

Un cop cuit el traurem del forn, el deixarem refredar 10 minuts i el desemmotllarem deixant que refredi del tot sobre una reixeta.

Prepareu el motlle una vegada més perquè el necessitareu per coure el pastís de xocolata. 

Pastís de xocolata

Mentre teniu el pastís de vainilla al forn, ja podeu començar a fer la mescla del de xocolata:
  • Tamisem i barregem tots els ingredients secs.
  • Hi afegim els ous i l'oli tot batent per aconseguir una pasta cremosa i homogènia.
  • Finalment hi afegim l'aigua, a poc a poc i remenem per integrar-ho tot bé.
  • Ja podem emmotllar i enfornar. 
Desprès d'afegir-hi l'aigua us pot semblar que la massa queda molt líquida. No patiu! Les masses amb cacau necessiten una aportació extra de líquid per equilibrar el percentatge d'humitat que reté el mateix cacau. Us asseguro que us quedarà un pastís ben esponjós i bo. 

Quan el pastís estigui cuit, el deixarem refredar com hem fet amb el de vainilla i ja podem preparar el farciment i muntar-lo. Ho farem:
  • Talleu els pastissos a capes. Podeu fer-ne 2 capes però el de xocolata us donarà per 3 si voleu☺ Per tallar-los podeu fer servir una lira talla pastissos o qualsevol sistema que us funcioni. 
  • Reserveu els pastissos.
  • Posem la crema de llet i la xocolata, a trossos, en un cassó a foc lent fins que la nata estigui ben calenta i la xocolata estigui ben tova.
  • Traurem el cassó del foc i remenem tanta estona com calgui per tal que la xocolata es desfaci del tot i ens quedi una crema. Si veieu que costa que la xocolata es desfaci, torneu el cassó el foc per uns minuts i no pareu de remenar. 
  • Si hi voleu afegir licor o algun extracte, ara és el moment!!☺
  • Ara aneu muntant el pastis tot alternant capes de vainilla amb capes de xocolata i, per enganxar-les, les cobriu amb el farciment PERÒ sense arribar a les vores perquè  si apureu molt al col·locar la següent capa la crema de xocolata us sortirà pel costat.
  • Quan col·loqueu la darrera capa assegureu-vos que estan totes centrades i deixeu estar el pastís durant uns 30-40 minuts perquè el farciment es refredi i les capes quedin ben assentades. 


I ja estarà! L'acabat és ben personal...

... si voleu acabar-lo amb el glacejat, només haureu de repetir el mateix procés que per fer el farciment però amb les quantitats de xocolata i nata indicades als ingredient. Feu-ho quan el pastís ja estigui fred. Col·loqueu-lo sobre un paper sulfurat perquè això us facilitarà rascar la xocolata sobrant un cop freda. Tireu-li la xocolata per sobre, tan uniformement com sigui possible, de seguida que la tingueu desfeta per evitar que espesseixi. No el toqueu més fins que estigui ben fred i la xocolata estigui dura. Si hi voleu afegir decoracions, feu-ho abans que la xocolata s'endureixi del tot.  


Per altra banda, si voleu fer la crema de mantega, només heu de batre el sucre llustre (tamisat), la mantega i les llavors de vainilla durant uns 5 minuts (a velocitat mitjana-alta) fins que veieu que agafa volum i adquireix un to pàl·lid. 


La crema de mantega us pot servir com a base per continuar treballant amb fondant com vaig fer jo, o la podeu col·locar dins una mànega pastissera i deixar-vos inspirar☺


En tot cas, el que si us puc assegurar és que el pastís està boníssim i sigui quin sigui l'acabat, us el prendran de les mans!!




I encara guanya més si el feu d'un dia per l'altre.

Espero que us animeu a fer-lo perquè realment val molt la pena!! Ja m'ho direu!☺

18 comentaris:

  1. Ostres Dolors no m'estranya gens que fos un éxit, quina bona fila que ja, tant el d'anniversari com la rèplica!

    M'apunto aquest llibre, i el poso en la llista de desitjos per al meu cumple, a veure si cau!

    Petons!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Víctor, escriu-lo amb majúscules que tothom sâpiga que és una de les prioritats perquè el llibre val molt la pena.

      Una abraçada guapo! I espero que no falti massa pel teu aniversari perquè jo no podria esperar: em
      reconec enganxada als llibres de pa i rebosteria en general!!! ☺

      Elimina
  2. AQuest pastís...l'original i el mini...són de professional...la recepta serà bona, però les mans que els van elaborar tenen la major part de mèrit! Petonarros Dolors!

    ResponElimina
    Respostes
    1. No n'hi ha per tant Mònica!! Em va caldre molt de temps per acabar el de l'Iris però perquè em falta pràctica. Tu això ho enllesteixes en un plis plas ☺

      Elimina
  3. Dolors, ets una artista!! Et felicito per aquest super-pastís d´aniversari :)
    Fins aviat! Ens anem seguint jaja

    ResponElimina
    Respostes
    1. Merci guapa!!! Va quedar bonic sí! I em vaig sentir molt feliç d'haver-lo aconseguit PERÒ ara ja em sento pressionada per l'any vinent jajajaja

      Elimina
  4. Quant de temps Dolors!
    Aquests pastissos fan going de veure! A la darrera foto s'aprecia una textura espectacular, es veuen ten esponjosos i tendres...mmmm. Fa molt poquet que vaig festejar el meu anniversari, si ho arribo a sapiguer t' encarrego a tu la feina, jeje.

    Un petó ben fort!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Tu a mi no m'ha d'encarregar res!! Si ets una artista Gemma!!!!! ☺ Però el pastís, així tal qual és realment molt bo així que no el perdis de vista per si et cal fer-lo servir l'any vinent jajaja I PER MOLTS ANYS!!!

      Elimina
  5. No sabria amb quina de les dues versions quedar-me, els dos t'han quedat espectaculars!! i quin tall, súper esponjós! I la Iris requetebonica!! un petonàs!

    ResponElimina
    Respostes
    1. El pastís és el mateix Eva així que "aunque la mona se vista de seda..." jajaja
      És molt bo, de veritat, i no em canso de repetir-ho perquè ho va dir tothom!!! jajajajajaja I l'Iris... està malament que ho digui jo però com que ho has dit tu, ho ratifico: està guapíssima!!!! ;D

      Elimina
  6. Caram!!! He trobat aquesta recepta llufejant el blog i la veritat és que m'agradaria tornar a tenir dos anys!!!

    Felicitats passades IRIS!! que bo aquest pastís!!!

    ResponElimina
  7. Bona nit. Impressionant el pastis. Aquest dissabte volem celebrar l,aniversari de la menuda que fa dos anys i vdria fer aquest pastis. La recepta es per el motlle de 18 o el de 24?
    Gracies

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Núria :) Gràcies!
      La recepta és pel motlle de 24 cm. Si vols fer-lo amb el motlle de 18, fes la meitat de la
      recepta.
      Aquest vespre ho reescriuré millor: tens raó que no queda massa clar.
      Que surti molt bé la festa d'aniversari i ja em diràs què t'ha semblat el pastís.
      Una abraçada

      Elimina
  8. Hola Dolors, soc una seguidora del teu blog i m'agradaria fer la recepte del pastis d.aniversari xocolata i vainilla amb l,acabament del fondant blanc. Pero no entenc molt be els pasos a seguir un cop fet el pa de pessic.
    Entenc que tu ho vas substituir per la buttercream pero per ferlo amb el fondant blanc.. em podries indicar la recepte de la fondant?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Laura, primerament gràcies per seguir-me :D

      I ara anem a la pregunta sobre el fondant. Jo el compro fet! Trobo que és un embolic fer-lo a casa ja que la versió més 'profi' porta glucosa i glicerina (a més de sucre, gelatina i oli vegetal) i, la veritat, no acostumo a tenir aquests ingredients a casa.

      La versió més casolana s'acostuma a fer amb esponges (saps les 'nubes' de tota la vida? Doncs això) i sucre llustre. Però les esponjes han de ser completament blanques, si les trobes de colors les has de retallar, llavors s'han de fondre i afegir amb el sucre, amassar i deixar reposar 1 dia a la nevera. Per mi em representa un temps que normalment no tinc per fer una cosa que, per si mateixa, no em crida massa l'atenció. Per això el compro fet. Actualmemt a la majoria de botigues especialitzades en rebosteria i cuina hi pots trobar fondant i el preu no és cap bogeria :) I compra sempre un paquet de fondant de més per si les mosques! :D

      Si encara vols intentar fer-lo... tens Thermomix? Et deixo un enllaç on ho trobaràs molt ben explicat:

      http://www.velocidadcuchara.com/fondant-de-nubes-para-tartas-cupcakes/

      En aquest cas la buttercream només té la funció d'enganxar el fondant al pastís.

      No sé si ho saps però per treballar el fondant necessites 'enfarinar' la superfície de treball amb maicena. Saps què va molt bé encara que et pugui sonar estrany? Possar 3 o 4 cullerades de maizena dins un mitjó de mitja (nou clar ;D) talles la puntera i lligues els 2 extrems tot fent una bosseta per la maizena. Hi ha gent que fa servir una gasa estèril PERÒ les gases deixen anar fils i els pots trobar enganxats al fondant al final.

      Et dono unes pautes per saber quan fondant necessites, val?

      Per un pastís rodó d'uns 20 cm et calen uns 680 grams de fondant. Si el pastís és d'uns 25 cm et caldran 1020 grams (aquesta és la mida de la meva recepta completa). Si fas el pastís petit (15 cm) necessitaràs 510 grams de fondant.

      Laura, no sé si t'he contestat el que volies o si t'he clavat un rotllo que et farà sortir per cames. Explicar-ho és complicat i tampoc sé si tens experiència amb el fondant o no. Perdona si la meitat del missatge no et cal :) Per altra banda, encara podria explicar-te més coses però trobo que el missatge ja és prou llarg... però si tens més preguntes, no dubtis a tornar-me a escriure!

      Una abraçada i molta sort amb el pastís!!

      Elimina
    2. Per cert Laura, si vols em pots escriure un correu a bruixesalacuina@gmail.com així et puc contestar millor i donar-te enllaços si et cal sense que Google em limiti la llargada del que escric :)

      Elimina
  9. Hola Dolors! Ahir vaig fer nomes el pastis de xocolata per la meva filla Jana, per cert bonissim!!!!hauria volgut fer-los tots 2, pero impossible! Gracies per les teves explicacions .Roser.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Bon dia Roser!! Moltes gràcies a tu!!!! M'encanta que les meves receptes es facin i surtin bé! Quina alegria!

      La veritat és que aquest pastís, tan la part de xocolata com la de vainilla, s'ha convertit pràcticament en un bàsic per mi. Els trobo genials i aguanten el que sigui :)

      Gràcies de nou i PER MOLTS ANYS a la Jana (encara que sigui amb una mica de retard ;D)

      Una abraçada

      Dolors

      Elimina

FELIÇ de rebre comentaris!!!!
Dolors


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...