07 d’abril 2013

Xuixos de Girona

Els meus pares han estat amb nosaltres una setmana i ara fa només una estoneta que han agafat el camí de tornada cap a Girona: ja els trobem a faltar!!

Ahir vam fer un sopar amb els sogres per dir "fins aviat" als pares i vaig decidir fer "Xuxos" farcits de crema pastissera. Una mica per enyorança, una mica per patriotisme i un molt perquè al meu pare li encanta la crema i m'ho va demanar :)



Els vaig fer una mica allargats expressament per poder-hi posar més crema i així fer-lo ben content PERÒ... tot i que li van encantar els xuixos (a ell i a tots perquè VAN VOLAR!!!!) no vaig aconseguir atipar-lo de crema: a casa els sogres no va gosar però aquest matí, mentre s'anava menjant l'últim, amb una cullera l'anava reomplint amb la mica de crema que va sobrar!!! És que el meu pare és el rei de la crema!! Llàstima que de la sorpresa i del riure he arribat tard a fer la foto!!!☺

Per fer els xuixos, és millor si fem la crema pastissera amb antelació per tal d'assegurar-nos que està ben freda en el moment d'utilitzar-la. La podeu fer a primera hora o fins i tot el dia abans i conservar-la a la nevera ben tapada fins que la necessiteu. Així que començarem...


Per la crema pastissera:

Pels xuixos en feu prou amb la meitat de la recepta: a mi me'n va sobrar per fer una coca i tot! Però us poso la recepta complerta per si us interessa aprofitar i fer alguna cosa més :)


Ingredients

  • 100 cl + 900 cl de llet
  • 85 g de farina de blat de moro (maizena)
  • 300 g de sucre 
  • 6 rovells d'ou
  • 1 beina de vainilla
Potser us preguntareu si m'he oblidat de la pell de la llimona i de la canyella, no? Doncs us diré que jo no hi poso ni pela de llimona ni canyella ja que al fer-ho em recorda massa la Crema Catalana. Ei! Que la Crema Catalana m'encanta, no us penseu pas el contrari, però al menjar dolços amb crema, doncs m'agrada més que la crema sigui neutra o amb gust de vainilla per tal d'aconseguir precisament això: dolços amb crema! Trobo que la Crema Catalana té prou cos i caràcter per ella mateixa i no es mereix ser un farcit o un acompanyament ;) 


Procediment

  • Barregeu la farina de blat de moro amb 100 cl de llet freda i afegiu-hi els rovells.
  • Escalfeu la resta de la llet amb el sucre i la beina de vainilla oberta per la meitat. Quan arrenqui el bull, pareu el foc i deixeu refredar una mica la llet per infusionar millor la vainilla. Passats uns minuts podeu treure la beina i si us sembla que la vainilla ha deixat massa trossets negres a la llet, la podeu colar. 
  • Poseu de nou la llet al foc i quan torni a bullir, afegiu-hi la barreja de la llet amb la farina de blat de moro i els rovells.
  • Remeu-ho enèrgicament perquè no s'enganxi i, quan comenci a quedar espessa, ja la teniu a punt.
  • La tapem, deixem que refredi i la reservem.

Per la massa del xuixo:

Em van sortir 10 xuixos talla XL.

Ingredients

  • 250 grams de farina de força
  • 6 grams de llevat sec
  • 30 grams de sucre
  • 90 ml de llet tèbia 
  • 1 polsim de sal
  • 1 ou
  • 20 grams de mantega tova 
  • Oli de gira-sol per fregir-los. 


Procediment

  • Barregeu tots els ingredients menys la mantega.
  • Amasseu fins que us quedi una massa fina i elàstica.
  • Quan la massa ja estigui lligada hi afegiu la mantega.
  • Quan la mantega estigui integrada, deixeu reposar la massa uns 10 minuts a temperatura ambient.
  • Tot seguit amassem una darrera vegada, en fem una bola i la posem dins un bol. Tapem amb film i deixem que llevi durant 1 hora o 1 hora i mitja (dependrà de la temperatura de la vostra cuina) o fins que dobli el seu volum. Si voleu també la podeu deixar llevar tota la nit a la nevera i fer els xuixos a primera hora del dia següent. Jo acostumo a fer-ho així i em va molt bé. 

A partir d'aquí traballarem peça a peça.
  • Tallem una peça de massa d'uns 80 g aproximadament (*) 
  • L'estirem amb el corró per aconseguir un quadrat de massa molt fi. Al ser una massa molt elàstica també permet estirar-la i donar-li forma amb les mans. Un cop tingueu el quadrat el gireu de manera que tingueu un rombe al davant.
  • Farcim els rombes posant la crema freda a la base.
  • L'enrotllem amb forma de cilindre procurant que no s'escapi la crema. Jo, per sellar una mica les puntes, desprès de cobrir la crema amb la pasta de la base, tanco una mica els costats doblant-los un pensament cal al centre, com si emboliqués un paquet. I acabo d'enrotllar fins a trobar la punta de dalt del rombe.
  • Es col.loquen els xuixos sobre una plata de forn coberta amb paper sulfurat o untada amb oli i els tapem amb un drap.
  • Repetim l'operació fins que acabem la pasta.
  • Quan tenim tots els xuixos fets, els deixem reposar a temperatura ambient fins que hagin doblat el seu volum.
(*) Si ho preferiu també podeu estirar tota la pasta massa de cop i llavors la talleu a quadrats amb el tallador de pizza. 

Finalment els fregirem amb força oli calent tot vigilant que no es cremin. Un cop cuits i escorreguts els ensucrarem i llestos!!! Amb un gotet de moscatell són insuperables!!




Última actualització: 18.01.2015 

4 comentaris:

  1. Ostres que bons, boníssims! Són una debilitat, em recorden de petita quan com a extra me'ls compraven En general tot el que porta crema m'agrada però el xuixos són un 10. Els faré el proper cap de setmana. Records des de Catalunya

    ResponElimina
  2. UUUaU!!! Aquests xuxos fan molt bona pinta; segur que són boníssims, però aquest gotet de moscatell no té igual.

    Motles felicitats pel blog; molt currat i útil!!!

    ResponElimina
  3. La meva recepta, us desitjo sort... https://croissantsysuxos.es.tl/

    ResponElimina
    Respostes
    1. Carles, m'he mirat la teva recepta i m'encanta!!!!! Intentaré posar-la a la pràctica així que trobi un moment. Gràcies!

      Elimina

FELIÇ de rebre comentaris!!!!
Dolors


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...