08 de desembre 2013

Galetes de mantega

8 - Butterguetzli - Les més versàtils!!

El 2nd d'Advent: cada vegada falta menys per Nadal!


I si parlem de Nadal i portem dies parlant de galetes, les "Butterguetzli" o les "Butterplätzchen" com diuen a Alemanya, són un "must do it" absolut. Perquè? Doncs perquè és la recepta per excel·lència a l'hora d'utilitzar els talladors de galetes. 

Hi ha moltes receptes per fer galetes de mantega però la que jo us detallaré a continuació és simplement GENIAL!! La massa funciona molt bé amb els talladors, una cop cuites les galetes són molt saboroses i és ràpida de fer! És igualment ideal per fer galetes amb nens☺


A més, jo m'estimo molt aquesta recepta. És heretada de la meva amiga, sòcia i gairebé germana Ursula que, a la vegada, l'ha heretada de la seva mare i aquesta de la seva. És una recepta escrita a mà per l'àvia de la Ursula en una llibreta que las ha vist de tots colors en una Alemanya no sempre tan fascinant com ara. 



Només com a curiositat, el nom "Ausstecher" que es veu a la foto, vol dir "tallador" i el nom entre parèntesi "Butterringelchen" es tradueix com a "anelletes de mantega"☺

 Ingredients

Jo vaig reduir quantitats i vaig seguir les instruccions escrites amb llàpis. Van sortir unes 50 galetes tot i que això pot variar en relació als talladors que feu servir. 
  • 250 grams de mantega
  • 125 grams de sucre
  • 1 cullereta de concentrat de vainilla o les llavors d'1 beina.
  • 1 ou + 1 rovell
  • 375 grams de farina


Procediment

  • En un bol barregem la mantega i el sucre i batem fins a tenir una massa cremosa.
  • Hi afegim la vainilla i els ous sense deixar de batre.
  • Finalment tamisem la farina i l'afegim a la barreja de mantega, sucre i ous amb dues vegades i sense batre, ho integrem remenant suaument amb una cullera o espàtula.


Ja tenim la massa a punt per fer servir. Ara l'hauríem de deixar reposar 30 minuts a la nevera per tal que agafi una mica de cos però si aneu una mica curts de temps, us podeu saltar aquest pas. 

Per fer les galetes només cal:
  • Escalfar el forn a 180°C
  • Preparar una (millor dues) safata de forn amb paper sulfurat.
  • Tenir a punt els vostres talladors preferits. 
  • Enfarinar lleugerament la superfície de treball i posar-hi la pasta a porcions. 
  • Quan tenim una porció de pasta sobre la taula, l'aplanem amb un corró o amb la mà per tal que tingui el gruix desitjat i l'enfarinem una mica. 
  • Tallem tantes galetes com ens surtin i les anem dipositant amb compte sobre la safata de forn. Si veiem que les galetes queden enganxades a la taula de treball, enfarinem una mica més i podem mullar el tallador una miqueta amb aigua. VIGILEU però que no us quedi tot plegat massa moll. 
  • Afegim les restes de pasta amb una nova porció de massa i seguim enfarinant i tallant galetes fins haver utilitzat tota la massa. 


A la que tenim una safata plena ja podem enfornar. La tindrem al forn durant uns 10 minuts o fins que veiem que les galetes agafen un color daurat. Llavors les traurem del forn i les deixarem refredar del tot sobre una reixeta.



I ja podem gaudir d'unes galetes ben bones i amb una gran varietat de motius. 

Si voleu, les podeu decorar un cop fredes.


Fins i tot podeu tenyir la massa de colors per fer-les més vistoses.

Si us agrada afegir colorant a la massa el millor és fer servir colorant en pasta i afegir-lo al final de tot, quan tots els ingredients ja estan ben integrats. D'aquesta manera us assegureu que el color que veieu serà el color resultant. 

Penseu que aquestes galetes poden ser una bona opció al llarg de tot l'any: només heu d'anar variant els dissenys dels talladors segons el vostre interès i podeu estar segur de quedar MOLT bé!!☺

I per conservar-les... doncs les poseu dins una caixa hermètica i en un espai fresc i sec. Es conservaran una pila de dies.



Bon diumenge!!

Entrada actualitzada: Desembre 2015

19 comentaris:

  1. Delicioses!!! M'han agradat especialment com queden amb la massa acolorida!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí Mònica, queden molt xules!! Només hi ha una pega: els guetzli es fan per guardar-los en caixes durant dies i anar-los servint poc a poc i tots barrejats. Ara que ja fa uns quants dies que els tinc fets, tinc la sensació que les galetes de colors es veuen com més "passades". De gust són encara boníssimes però l'aspecte... és com si haguessin perdut "brillu" ☺ No sé... en Reto em diu que són manies meves...

      Elimina
  2. Mmmm! Bones!! I boniques a no poder més!! ha ha ha

    ResponElimina
    Respostes
    1. Merci Marina!! Aiii si tingués més temps!!!! :)

      Elimina
  3. Ets una artista, superwoman

    ResponElimina
    Respostes
    1. Superwoman????? Què més voldria Rosa Maria jajajajaja Si veiessis com acabo als vespres... feta pols!!! De superwoman res de res!!!!!!! jajajaja

      Elimina
  4. Però què bones! I molt xules! Ja pots anar enviant unes quantes cap aquí, ok?

    Petons!

    ResponElimina
  5. T´han quedat perfectes Dolors!! I amb un aspecte bonísim!!!

    ResponElimina
  6. La recepta que faig jo de galetes es sense ou i veig que la majoria porten ou, però me les van ensenyar així. Un dia probaré la teva recepta.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Prova-ho Montse i ja em diràs què et semblen! ☺ Jo no he provat mai de fer-les sense ou però segur que també són bones.
      Petons

      Elimina
  7. Estic enfeinada ara mateix fent les galetes i tinc un dubte! He de posar un ou sencer i un rovell? O només el rovell? Quin lio..! De la bona pinta que fan, ja no soc capaç ni d'entendre una cosa tan fàcil... Nomes veig les galetes calentes al meu cap!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ostres Angel wears fashion, espero arribar a temps tot i que segurament... és que tot just acabo de plegar de treballar. Bé, igualment, has de posar 1 ou sencer i 1 rovell :)
      Ja em diràs com t'han quedat!!
      Una abraçada

      Elimina
  8. Merci per la recepta. Les he fetes amb els meus fills i ens han quedat boníssimes!
    Ha passat a ser una de les imprescindibles!
    Salut.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Quina alegria Pedrupetit!!!!! No hi ha res més gratificant que saber que les receptes són útils!! GRÀCIES a tu!! De cor! :))
      Petons

      Elimina
  9. Hola Dolors, estoy por hacer las galletas con tu receta! Para que le quede ese toque de amarillo sobre la galleta, las pintas con huevo antes de hornear? Besos

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Florencia! Que ilusión verte por aquí!! Exacto, con el huevo entero una pizca de sal para un acabado dorado y brillante. La sal ayuda a que la clara y la yema se fusionen mejor. Si quieres un toque más oscuro, utiliza solo la yema :)
      Muchos besos!

      Elimina
  10. Tinc la massa a la nevera...a veure el resultat final...

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola! Bé!!! :)
      Doncs ja em diràs què et semblen quan surtin del forn.
      Una abraçada

      Elimina

FELIÇ de rebre comentaris!!!!
Dolors


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...